Van Wieren, een familiebedrijf met ruime ervaring in speciaal transport, staat bekend om zijn innovatieve aanpak en langdurige samenwerkingen. Volgend jaar bestaat het bedrijf 80 jaar. Met een vloot van 40 voertuigen en inmiddels de derde generatie aan het roer, zet het bedrijf zich in voor complexe transportuitdagingen. Eigenaren Maarten en Harm van Wieren beschrijven de samenwerking met Startblock resoluut als: fantastisch. “Het is een van de meest bijzondere partnerschappen van de afgelopen jaren, een samenwerking die inmiddels al zes jaar succesvol loopt. We waren tenslotte al betrokken voordat Startblock officieel van start ging.”

Het begon allemaal zo’n zes jaar geleden, toen Jeroen Oost en Henk Visscher van Startblock bij Van Wieren binnenstapte. “Wij hebben een plan. We willen kant-en-klare woningen in de fabriek bouwen en deze vervolgens in hun geheel vervoeren. Wat zijn de maximale afmetingen die jullie kunnen vervoeren, oftewel, wat kan ik bouwen?” Maarten: “Daarna hoorden we een jaar lang niets. Toch hadden Jeroen, Henk en hun team niet stilgezeten. Op een gegeven moment belde Jeroen op: ‘Kunnen jullie langskomen? Ik heb de eerste woning klaar!’”

Vervolgens haakte kraanmachinist Johannes Schinkel aan en bekeken we samen hoe we het logistiek het beste konden aanpakken. Het hele traject met Startblock is echt een pioniersproject. Van niets naar iets innovatiefs, met alle uitdagingen die daarbij komen kijken. Het is ontzettend leuk om dat samen uit te dokteren.”

Transport als precisiewerk

“Tijdens onze samenwerking met Startblock zijn we voor meerdere uitdagingen komen te staan. Zo hebben schilders eens illegaal steigers geplaatst bij een object op onze route, tussen het routeonderzoek en het transport in, waardoor de route deels werd geblokkeerd. Maar hadden we ook een uitdaging toen een ondergrondse glasbak overdag een kwartslag gedraaid was tijdens het legen, waardoor we 20 cm tekort kwamen. Gelukkig was de betreffende vrachtwagen voorzien van een kraan, waardoor we de glasbak zelf op de juiste plek konden zetten en toch door de krappe bocht konden. Anders had zo’n klein probleem de hele vloot opgehouden.

Een andere uitdaging die de mannen nog bijstaat, is de eerste keer dat we de elektrische vrachtwagen gebruikten. Harm: “We moesten die dag naar Wijk bij Duurstede. De woning werd geladen en onze chauffeur vertrok in de nacht. Het was die nacht slecht weer en de truck reed tegen windkracht 4 in. Bij Lelystad begon de chauffeur zich al zorgen te maken. Ga ik het wel halen? Eenmaal op de bouwplaats was er nog maar 10% energie over. De woning moest nog afgeleverd worden en de chauffeur moest nog een laadstation in de buurt vinden. Met 1% resterende energie is dat uiteindelijk gelukt, maar spannend was het wel!”

’20 cm kan onze gehele vloot stil leggen, het komt heel precies’

De samenwerking

“Zoals Startblock hebben we geen tweede klant. Hun motto: niet te veel nadenken, gewoon doen en met gezond boerenverstand, sluit perfect aan bij onze manier van werken. Het is prettig en uitdagend tegelijk. Het feit dat we vanaf het allereerste begin betrokken zijn geweest, zorgt ervoor dat we precies weten hoe de hazen lopen en waar eventuele knelpunten zitten of kunnen ontstaan. Met ons vaste team (Van Wieren, Schinkel en Startblock) blijven we kritisch. Bij elk project worden we beter. Als iemand verbeterkansen ziet voor het traject, staan we daar open voor en gaan we ermee aan de slag. Dankzij deze fijne samenwerking zijn we loyaal, denken we in mogelijkheden en zijn we bereid daarin te investeren. Zo hebben we bijvoorbeeld aan de wens voor een elektrische vrachtwagen voldaan, om de duurzame woningen ook op een duurzame manier te kunnen vervoeren.”

‘Niet te veel nadenken, gewoon doen en met gezond boerenverstand’

Toekomst

“Wat we vooral erg waarderen aan Startblock is de ambitie en flexibiliteit. Ze willen snel vooruit, zien kansen en gaan daarvoor. Als ze vergunningen nog sneller kunnen krijgen, dan wordt het alleen maar beter. We zijn ontzettend trots op wat we samen bereikt hebben en kijken uit naar meer prachtige Startblock projecten!” aldus Maarten en Harm van Wieren.